
Jak zweryfikować zaangażowanie kandydata? - Jak najlepiej.
Kilka tygodni temu…czyli mniej wiÄ™cej wtedy, gdy próbowaliÅ›my wrócić choćby częściowo do trybu pracy z biura odbyliÅ›my w HR|hub interesujÄ…cÄ… rozmowÄ™. 
A o czym rozmawia siÄ™ najżywiej? O frustracjach.
Macie jakieś? Pewnie tak, każdy jakieś ma.
Nie tylko junior, którego wiele ma prawo zaskakiwać, ale także bardzo doÅ›wiadczony Rekruter.
Nawet tak doÅ›wiadczony jak Katarzyna Adamczyk – Wróbel.
​
Kasia prowadziÅ‚a ostatnio interesujÄ…cÄ… rekrutacjÄ™ na stanowisko: Prawnika. Ale nie takiego „zwykÅ‚ego” – nie umniejszajÄ…c żadnemu prawnikowi, tym razem chodziÅ‚o o bardzo wÄ…skÄ… specjalizacjÄ™. NieÅ‚atwo byÅ‚o znaleźć odpowiednich Kandydatów. 
A ci, którzy wyrażali wstÄ™pne zainteresowanie wykazywali siÄ™ jednoczeÅ›nie bardzo maÅ‚Ä… elastycznoÅ›ciÄ…, nawet co do terminów rozmów i spotkaÅ„ dotyczÄ…cych tej rekrutacji. Czyli coÅ› tam chcieliby wiedzieć o projekcie, ale tak żeby za bardzo czasu nie zajęło im zdobycie tej informacji. Kasia, rozumiejÄ…c, że na rynku ciężko, wykazywaÅ‚a siÄ™ peÅ‚nÄ… elastycznoÅ›ciÄ… i umawiaÅ‚a spotkania z kandydatami, kiedy tylko im odpowiadaÅ‚o - nawet w godzinach późnowieczornych, kiedy to Jej czasem mocno byÅ‚a zainteresowana także rodzina.

Cel uÅ›wiÄ™ca Å›rodki, trzeba siÄ™ starać, aby sprostać wyzwaniu jakie ma Klient. MiaÅ‚a być za to nagroda…

Niestety. Kandydaci, którzy otrzymywali ofertÄ™ pracy, rezygnowali z procesu argumentujÄ…c to bardzo prozaicznymi powodami. Kandydaci, bo case powtórzyÅ‚ siÄ™ z kilkoma osobami w ramach tej samej rekrutacji i dziaÅ‚o siÄ™ to na przestrzeni dni a nie tygodni. Bo starania Kasi sprawiÅ‚y, że miaÅ‚a dla Klienta rekomendacje kilku tzw. specjalistów w punkt!
Co poszło nie tak? Osoby merytorycznie świetnie dopasowane. Klient zachwycony. 
I nawet gdy faworytka odrzuciła ofertę nie bolało go za bardzo złożenie oferty Kandydatowi B.
Czy przypadkiem Kasi nie zależaÅ‚o bardziej na zarekomendowaniu kandydatów niż im samym na zmianie pracy? Poniżej rozmowa Dziewczyn, która towarzyszyÅ‚a budowaniu RCA. To ważny dla nas element procesu, bo staramy siÄ™ być organizacjÄ… uczÄ…cÄ… siÄ™, wiÄ™c wyciÄ…gamy wnioski i z sukcesów i z porażek.
Kasia nie pozwoliÅ‚a zaangażować siÄ™ kandydatom w proces rekrutacji. Nie wykonali oni niemal żadnego wysiÅ‚ku. KtoÅ› do nich napisaÅ‚ z ofertÄ… pracy, oni wysÅ‚ali CV, nawet niedoskonale zedytowane i przemyÅ›lane, kontakt byÅ‚ wieczorem wiÄ™c wtedy kiedy byÅ‚o im najwygodniej i nie musieli angażować swojego czasu „pracy”. 
Czy oni w ogóle poczuli, że biorÄ… udziaÅ‚ w rekrutacji…?

Zerknijcie na wnioski jakie Kasia, zainspirowana w rozmowie przez PatrycjÄ™ wyciÄ…gnęła w kontekÅ›cie budowania motywacji Kandydatów:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Patrycja Siennicka:
Jak zweryfikować zaangażowanie Kandydata na etapie rekrutacji?
- Katarzyna Adamczyk Wróbel:
Jak najlepiej! :-)
​
Proces weryfikacji motywacji do zmiany pracy prowadzi nas w dużej mierze już przez zbadanie zaangażowania w sam proces rekrutacji. Warto wykonać to w kilku etapach.
​
Już na samym poczÄ…tku estetyka CV może Å›wiadczyć o zaangażowaniu.
Stworzenie dokumentu ze spójnÄ… kolorystykÄ…, równymi odstÄ™pami, jednolitymi czcionkami, pogrubionymi najważniejszymi sÅ‚owami oraz zawierajÄ…ce podsumowanie zawodowe – niby oczywista sprawa – chcemy zmienić pracÄ™, w 99% przypadków musimy mieć CV. Ale do jego tworzenia Kandydaci podchodzÄ… albo z zaangażowaniem, poÅ›wiÄ™cajÄ…c temu swój czas i uważność, albo jak to w szkole bywaÅ‚o - na kolanie, byle najważniejsze byÅ‚o – a jak chcÄ… mnie zatrudnić, to dopytajÄ… o wiÄ™cej. W bardzo wielu branżach mamy nadal rynek pracownika, ale czy to sprawia, że mamy siÄ™ zgadzać na byle jakość, nawet jak w tle sÄ… mocne kompetencje twarde? Można to uznać za utopijne, ale ja siÄ™ wiÄ™cej nie dam zwieść i bÄ™dÄ™ Kandydatów edukowaÅ‚a.
​
Jak już o CV mowa, warto również zweryfikować dokumenty aplikacyjne pod kÄ…tem przebytych szkoleÅ„, znajomoÅ›ci jÄ™zyków obcych czy pasji. Znów banaÅ‚ i dotykanie odwiecznego pytania czy poruszać na rozmowach rekrutacyjnych wÄ…tek zainteresowaÅ„. Z moich obserwacji - Kandydaci, którzy dbajÄ… o rozwój wÅ‚asny, bÄ™dÄ… osobami, które chÄ™tniej angażujÄ… siÄ™ w powierzone im zadania. Nieważne czy kolekcjonujÄ… znaczki, czy nurkujÄ…, czy zdobywajÄ… górskie korony czy lubiÄ… sadzić kwiatki w swoich ogródkach. RobiÄ… coÅ›…co odpręża i co rozwija, nawet w aspekcie totalnie niezwiÄ…zanym z pracÄ….
​
Jak CV już mamy, przygotowujemy siÄ™ do rozmowy. Kluczem sÄ… dobrze sformuÅ‚owane pytania. One pomogÄ… ustalić czy Å›rodowisko pracy, które oferuje nowy pracodawca, bÄ™dzie zgodne z potrzebami motywacyjnymi kandydata. To nie mniej istotne niż to, że kandydat bÄ™dzie miaÅ‚ okazjÄ™ na swoim nowym stanowisku wykorzystywać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci.
​
Co Was Å‚Ä…czy z Waszymi firmami? Nas jako ZespóÅ‚ kilka różnych aspektów, nie wszystkich zawsze to samo. Ale super jak od czasu do czasu coÅ› można razem celebrować czy w coÅ› siÄ™ wspólnie wkrÄ™cić. U nas na pokÅ‚adzie jest kilkoro smakoszy dobrego wina – biegamy, żeby móc bezkarnie je od czasu do czasu pić. 
Biegamy, żeby wygrać butelkÄ™ czegoÅ› znakomitego, co wrzuciliÅ›my do naszej puli dla ZwyciÄ™zcy. Ale biegamy też, bo siÄ™ nawzajem nakrÄ™camy, bo jest extra rywalizacja, bo jest mnóstwo Å›miechu przy tym. A że schudniemy i bÄ™dziemy zdrowsi, bo robimy swoje personal best’y to mega dobry skutek uboczny.
Szukajmy wiÄ™c u kandydatów tego, co poza kompetencjami może ich poÅ‚Ä…czyć z FirmÄ… i czy majÄ… coÅ›, czym sÄ… w stanie zarażać innych.
A przy okazji nie oszczÄ™dzajmy tak za bardzo tych naszych Kandydatów. 
Pozwalajmy im wÅ‚ożyć konkretnÄ… pracÄ™ w proces rekrutacji. WiÄ™kszość próbek pokazuje, że oprócz tego, że lepiej poznajemy Kandydata, to wkÅ‚adajÄ…c pracÄ™ w przygotowania bardziej jest zdeterminowany, by osiÄ…gnąć rezultat.
​
I tu przestroga dla nas Rekruterów: my też siÄ™ angażujmy i nie popadajmy w rutynÄ™. Mamy wypracowane ramy, doÅ›wiadczenie bardzo pomaga, by procesy prowadzić sprawniej, szybciej, ale nie ma 2 identycznych kandydatów i nie ma 2 identycznych rozmów. Dlaczego? Bo aktywnie sÅ‚uchamy i wtedy usÅ‚yszymy wiÄ™cej, UsÅ‚yszymy to co siÄ™ pojawia także miÄ™dzy wierszami bezpoÅ›redniej odpowiedzi na nasze inicjalne pytanie.
A czy różniÄ… siÄ™ rekrutacje, w których kandydat sam zgÅ‚asza siÄ™ np. poprzez ogÅ‚oszenie, od tych w których rekruter aktywnie szuka kontaktu?
WedÅ‚ug raportu LinkedIn „Talent Trend” 25% badanych pracowników aktywnie poszukuje pracy, natomiast pozostaÅ‚e 75% to osoby niepodejmujÄ…ce znaczÄ…cych aktywnoÅ›ci w tym zakresie.
Nie oznacza to jednak, że ta wiÄ™kszość nie rozważa w bliższej czy dalszej perspektywie zmiany pracodawcy. Ich motywacja do zmian jest mniejsza, ale blisko poÅ‚owa tej grupy wyraża swoje zainteresowanie ewentualnÄ… rozmowÄ… z rekruterami. Moje doÅ›wiadczenie to potwierdzajÄ…. PracujÄ™ gÅ‚ównie jako head-hunter.

Co do procesu - różni siÄ™ przesÅ‚ankami dotyczÄ…cymi motywacji u Kandydatów. Kandydaci tzw. „aktywni” podjÄ™li, już decyzje o zmianie pracy, wiÄ™c tu należy zweryfikować poziom tej motywacji oraz interesujÄ…cy ich kierunek zmian. 
W przypadku Kandydatów „biernych” musimy zainteresować potencjalnego Kandydata ofertÄ…, przedstawić jej zalety, możliwoÅ›ci rozwoju i najważniejsze - rozpocząć proces budowania motywacji Kandydata.
Jak koniec koÅ„ców weryfikować motywacjÄ™ w obydwu przypadkach?
Kandydaci „aktywni” sami wysyÅ‚ajÄ… swoje CV na zamieszczone oferty pracy w zwiÄ…zku z tym, ich motywacja do zmiany pracy jest wysoka. Należy jednak brać pod uwagÄ™ fakt, iż takie osoby angażujÄ… siÄ™ w wiÄ™cej niż w jeden projekt rekrutacyjny, dlatego bardzo ważne jest zbadanie wspomnianej motywacji, by podjąć wyzwanie, które akurat my oferujemy.
Kandydaci „bierni” w toku procesu tÄ™ motywacjÄ™ zyskujÄ…, naszym zadaniem jest potwierdzić, iż ich budzÄ…ca siÄ™ motywacja jest w parze z tym, jakiej postawy oczekuje Pracodawca – nasz Klient czy my sami, w zależnoÅ›ci od tego kogo w procesie rekrutacji reprezentujemy. Osoby bierne bywajÄ… bardziej roszczeniowe. Ważna na samym starcie jest dla nich informacja, jakie warunki finansowe pracodawca jest im w stanie zaoferować. I tu puÅ‚apka – to bardzo czÄ™sta motywacja do rozważenia propozycji oferty pracy skÅ‚adanej przez headhuntera. Uwaga – bo choć efekt w postaci placementu możemy w ten sposób osiÄ…gnąć, to dÅ‚ugofalowo nasz Klient ze wspóÅ‚pracy z tym Kandydatem może nie być zadowolony. Też na finale takiej rekrutacji mamy bardzo duże ryzyko. Osoby niezdeterminowane do poszukiwania pracy sÄ… zdecydowanie bardziej skÅ‚onne do przyjÄ™cia kontroferty od obecnego pracodawcy. Tu pojawia siÄ™ bardzo istotna rola rekrutera, aby uÅ›wiadomić Kandydatowi, iż przyjmujÄ…c kontrofertÄ™ Kandydat demaskuje swój brak lojalnoÅ›ci wobec obecnego pracodawcy i pozostajÄ…c bardzo osÅ‚abia swojÄ… pozycjÄ™.
Jaki jest najpewniejszy sposób badania motywacji?
Nie istnieje jeden sÅ‚uszny sposób na zbadanie motywacji u Kandydatów. Tak jak wspominaÅ‚am na poczÄ…tku, wieloetapowe, drążąc na każdym kroku, gdy budzi nam siÄ™ jakakolwiek wÄ…tpliwość i gdy mamy przestrzeÅ„ do tego, by Kandydat poczuÅ‚ siÄ™ jak najbardziej naturalnie, by wyszedÅ‚ ze swojego przemyÅ›lanego i przygotowanego na tÄ™ rekrutacjÄ™ scenariusza i podzieliÅ‚ siÄ™ swoimi refleksjami. A jak w jednym zdaniu bym to ujęła – pytajmy o to i wprost i nie w prost.
Czy są jakieś alternatywne, nieksiążkowe sposoby?
Teraz coraz częściej uciekamy siÄ™ do niekonwencjonalnych sposobów, ja nie miaÅ‚am okazji jeszcze moich Kanddatów zaprosić do takiego eksperymentu, ale sporo czytaÅ‚am ostatnio o ciekawych case;’ach wykorzystania grywalizacji w procesie rekrutacji.
Ciekawy przykÅ‚ad, który kojarzÄ™ pochodzi od Siemens. Firma stworzyÅ‚a grÄ™, w której Kandydat wcielaÅ‚ siÄ™ w rolÄ™ menedżera fabryk produkujÄ…cych wagony kolejowe, witaminy czy butelki. Kandydaci, którzy uzyskiwali odpowiedni poziom punktów w grze, mogli wziąć udziaÅ‚ w procesie rekrutacyjnym. Brzmi bardzo ciekawie, choć na pewno nie do każdej grupy docelowej, grywalizacja bÄ™dzie adekwatna. Warto szukać innych pomysÅ‚ów. Może to co ja robiÅ‚am nie byÅ‚o szalone i jakieÅ› mega nowoczesne, ale jestem zwolenniczkÄ… angażowania kandydatów w zadania, maÅ‚e projekty. 
A że np. IKEA też tak robi, to chyba te moje pomysÅ‚y nie sÄ… takie bardzo oldschool’owe.
Polski oddziaÅ‚ IKEA poszukiwaÅ‚ Kandydata na stanowisko Local Marketing Manager, a zadaniem kandydatów byÅ‚o skonstruowanie ogÅ‚oszenia o pracÄ™. 
Mieli oni przygotowane gotowe teksty, które mogli wykorzystać, albo 
sami napisać ogÅ‚oszenie od zera. Oceniana byÅ‚a naturalnie kreatywność i wysiÅ‚ek – chęć poÅ›wiÄ™cenia czasu, by wykonać to zadanie. GdzieÅ› mi siÄ™ obiÅ‚a o uszy taka informacja. @IKEA – podzielicie siÄ™ tym case’m szerzej – bÄ™dzie to ciekawe, na pewno nie tylko dla nas.
​
​
​
PrzygotowaÅ‚y: Katarzyna Adamczyk-Wróbel & Patrycja Siennicka @HR|hub