Wyzwania komunikacji wewnętrznej w czasach zagrożenia koronawirusem.5 przykładów co robić i jak robić to dobrze. 

WYZWANIE 1. 

Nie masz możliwości pozwolić pracownikom, by wykonywali swoje obowiązki na home office, gdy robi tak większość. 

 

Wyjaśnij dlaczego. Niewiele przedsiębiorstw było gotowych na to co się teraz dzieje. Otwartość w komunikacji tego z czym się teraz mierzysz jako szef, będzie miało wpływ na to jak zostanie odebrana Twoja decyzja. 

Dobry przykład daje nam CCIG, które na swojej stronie pisze:

,,Rozpoczęliśmy uruchamianie pracy zdalnej. Jest to trudne i czasochłonne zadanie pod kątem technicznym, prawnym (przetwarzanie danych osobowych) oraz organizacyjnym. Staramy się jednak, żeby w jak najkrótszym czasie pierwsza grupa konsultantów mogła już pracować z domu.’’

Na bieżąco też komunikuje innymi kanałami, np. Facebook:

 

WYZWANIE 2. 

Nie pozostawiać obszaru do domysłów, że pewnie nic się nie dzieje, by zaradzić sytuacji. 

Nie tylko gdy już  wdrożyłeś nowe rozwiązanie, ale także jak nad nim pracujesz – poinformuj o tym.

Wykorzystaj intranet i pokazuj, co dzieje się również w innych lokalizacjach Twojej firmy. Dobrze odbierane przez pracowników są komunikaty kadry kierowniczej – pokazują, że sytuacja jest stabilna i dbają o pracowników na wszystkich szczeblach. Jeśli masz taką możliwość – rób to nawet codziennie!

Tę lekcję nieźle odrabia Minister Rozwoju Jadwiga Emilewicz (abstrahując od treści, skupmy się na warsztacie) - na bieżąco aktualizuje status prac: 

"Kolejny dzień intensywnych prac nad pakietem ustaw składających się na #TarczaAntykryzysowa . Dziś propozycje konsultujemy z Radą Dialogu Społecznego. Jedną z nich jest całkowite zniesienie płatności składek ZUS przez 3 miesiące, dla wszystkich mikroprzedsiębiorców, bez innych obostrzeń."

 

WYZWANIE 3.

Nie siać paniki, ale też nie udawać, że nic się nie dzieje. 

Ignorowanie tematu wzbudza ogromną frustracje wśród pracowników i dostawców. 

Pokaż, że zdajesz sobie sprawę z zagrożeń biznesowych, ale trzymasz rękę na pulsie.  Warto by komunikaty managementu były spójne i wychodziły od "samej góry". To ma szanse inspirować pracowników i partnerów biznesowych do lojalności.  

Taki komunikat opublikował Mariott:

 

 

 

WYZWANIE 4. 

Utrzymanie efektywnej pracy zdalnej. 

Dobre przykład dają nam m.in.:

- Bosh Polska, który wspiera pracowników w efektywnej pracy poprzez zorganizowanie zajęć dla ich dzieci.

,,W Bosch postanowiliśmy wesprzeć naszych pracowników oferując im  Bosch Virtual Camp  czyli „wirtualną klasę” stworzoną wspólnie z naszym partnerem Femmeritum. W ramach zajęć animatorzy prowadzą warsztaty online dla dzieci w wieku 6-10 lat, co ułatwia realizację zadań zawodowych pracownikom.’’

- Nationale – Nederlanden, który nie tylko daje pracownikom zrozumienie co do tego jak duże przed nimi wyzwanie, ale też organizuje dla nich dodatkowe ,,pomocniki’’:

,,Ten co łączy pracę zdalną z opieką nad dziećmi, wie jakie to ogromne wyzwanie. Rzeczywistości nie zmienimy, ale próbujemy sobie pomóc? Na ten moment mamy pierwszą listę ,,pomocników’’ w ogarnianiu niecodziennej rzeczywistości:

- zdalne animacje dla dzieci,

- specjalna grupa na MS Teams na której rodzice wymieniają się pomysłami na atrakcje, które przykuwają uwagę dzieci,

- abonament Netflix, Spotify, czy audiobooki dla dzieci, które są dostępne w naszej  nowej kafeterii MOTIVIZER. .

Do tematu podchodzimy elastycznie, więc może macie jakieś ciekawe patenty na okiełznanie obecnej, niecodziennej sytuacji?

Super są rozwiązania dedykowane, natomiast jest także mnóstwo ogólnodostępnych świetnych rozwiązań, które warto pokazywać. Komunikujmy z czego nasi Pracownicy mogą skorzystać - pod warunkiem, że nie spamujemy i sprawdziliśmy, że rekomendacja jest warta uwagi. 

Nic gorszego, niż rozpraszanie motywacji przez rekomendowanie zbyt wielu narzędzi wspierających. 

A co do tematu nierozpraszania się - ciekawa "muzyczna" rekomendacja z naszej strony - brawo LinkedIn

 

 

 

 

WYZWANIE 5.

Utrzymanie motywacji i więzi w zespole na odległość. 

Jeśli zapytasz ludzi dlaczego lubią swoją pracę - bardzo często usłyszysz odpowiedź: "przez atmosferę i ludzi, z którymi pracuję"

Niewątpliwie ludzie, z którymi spędzamy czas w domu, to Ci z którymi jest nam najlepiej, ale relacje zawodowe mają w naszym życiu także ogromne znaczenie. A ich jakość przekłada się także na efektywność. 

Zespół HR|hub "od zawsze" korzystał swobodnie z opcji pracy zdalnej. Osoby nieobecne w biurze dołączały zdalnie na Daily czy inne spotkania. Po prostu się wdzwaniały. Sprawdzało się współdzielenie ekranów, ale mimo posiadania cały czas tej możliwości prawie nie korzystaliśmy z wersji video.

Dziś zupełnie oddolnie pojawiła się idea...zobaczmy sie, zdzwońmy się na video-daily. 

Utrzymujmy podczas HO dotychczasowe plany spotkań i nie zmniejszmy częstotliwości rozmowy. Także tej 1:1, gdzie zapytamy jak się masz?  Próbujmy odzwierciedlić nasz dotychczasowy dzień w wersji zdalnej i odpowiadajmy na nasze, także emocjonalne potrzeby. Nawet tak małe jak to, że jest nam łatwiej i milej, gdy się widzimy, a nie tylko słyszymy, co wzmacnia też poczucie przynależności.

 

Warto też nie zapominać o tych małych rytuałach w komunikacji. W HR|hub zupełnie spontanicznie powstał home office'-wy rytuał każdego poranka. Nikt tego wcześniej nie planował, nie ustalał. Zaczęło się dziać i wszedł w to cały Team. 

Dotychczas w biurze o poranku stopniowo wszyscy się pojawiali i do godziny 10 wszyscy mieli okazję się ze wszystkimi przywitać. To przywitanie przeniosło się teraz na Teams'y. co rano serią gifów Zespół mówi sobie "dzień dobry" i toczą się małe talk'i jak te o poranku przy ekspresie do kawy. Jeśli spontanicznie powstają, znaczy że są dla nas ważne! 

mariott.jpg
CCIG.png

Kliknij w obrazek. Zostaniesz przekierowany na fanpage CCIG.

Tam szczególnie polecamy zerknąć na posta z 17.03.2020

Kliknij w logo. Link przeniesie Cię do video przygotowanego przez CEO sieci hotelowej Mariott. 

Emocjonalne, ale jednocześnie biznesowe. Mówi o wyzwaniach, środkach na dziś i przesz

© 2019 created by HR|hub. Enjoy!